Education and truth: an oedipal analysis from michel foucault

Authors

  • Vinícius Cubero Valentim Lemos Universidade São Francisco
  • Carlos Roberto da Silveira Universidade São Francisco
  • Evandro Luiz Amaral Ribeiro Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.24933/rep.v7i2.295

Keywords:

Education, Parresia, Philosophy, true

Abstract

This Scientific Initiation research has a qualitative, theoretical and reflective approach. It aimed to develop an analysis of part of the work of Michel Foucault, having as its main foundation, The truth and juridical forms. The work is composed of five lectures that introduce a Foucauldian vision of Truth. In particular, the second conference is investigated, in which he develops the myth of Oedipus, far from the psychoanalytic view, but which approaches the issue of power. The starting point of this article is about Education, knowledge and truth, that is, parrhesía from the idea of paidéia. This article is developed in three sections. The first section deals with paideia, Greek education, in which the contrast between the two Greek poets, Homer and Hesiod, is focused on the conceptions of character and virtuosity among the Greeks, that is, areté. However, the virtue of parrhesía is also treated. In the second section, there are the Greek legal techniques, in which the production of truth is sought, through the unfolding of the myth of Oedipus. The third section deals with parrhesía, a moment in which Foucault's other lectures, which were held at the University of California, Berkeley, are introduced. Education and truth in those times of Paidéia were complements of Areté. It is known that the truth in the West has undergone several transformations. However, throughout this work, it is believed that parrhesía has founding traits that can be valuable in our contemporaneity.

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Author Biographies

Vinícius Cubero Valentim Lemos, Universidade São Francisco

Graduando em Direito, pela Universidade São Francisco (USF). Foi bolsista PIBIC no projeto de iniciação cientifica - USF, intitulado como "Educação, Foucault e Diálogos contemporâneos", pesquisa a qual é realizada na área de Direito, Educação e Filosofia. Membro do Grupo de Pesquisa sobre Educação e Teorias Críticas Latino-Americanas (GPETECLA), do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação USF (Certificado pelo CNPQ). Membro colaborador da comissão permanente de Direitos Humanos da 16˚ª Subseção (OAB - SP).

Carlos Roberto da Silveira, Universidade São Francisco

Pós-Doutor em Educação pela Universidade São Francisco (USF-SP). Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMP). Docente do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação (USF-SP). Líder do Grupo de Pesquisa sobre Educação e Teorias Críticas Latino-Americanas (GPETECLA). Vice-líder do Grupo de Pesquisa sobre Estudos Foucaultianos na Educação (GPEFE), do Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Educação USF (Certificado pelo CNPQ). Membro Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar da Criança e do Adolescente (NICA), da Universidade do Açores (UAc- Portugal).

Evandro Luiz Amaral Ribeiro, Universidade São Francisco

Graduado em Direito pela Universidade São Francisco (1998). Mestre em Direito Político e Econômico pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2005). Professor da Universidade São Francisco (USF), lecionando disciplinas nos Cursos de Direito, CST Gestão e Negócios e CST Políticas Públicas.  Atualmente é aluno regular do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação - Doutorado, da USF, consultor educacional, produtor de conteúdos universitário.

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Published

2023-12-18

How to Cite

Lemos, V. C. V., Silveira, C. R. da, & Ribeiro, E. L. A. (2023). Education and truth: an oedipal analysis from michel foucault. Revista Ensaios Pioneiros, 7(2). https://doi.org/10.24933/rep.v7i2.295

Issue

Section

EDUCATION AND TEACHING