SUCCESSFUL PRACTICE IN PROFESSOR TRAINING: EXPERIENCE OF THE CHAVE PROGRAM AT UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO

Authors

  • Dilnei Giseli Lorenzi Universidade São Francisco
  • Iara Lúcia Tescarollo Universidade São Francisco
  • Márcia Aparecida Antônio Universidade São Francisco
  • Felipe Cavalaro Universidade São Francisco
  • Renata Bernardo Universidade São Francisco
  • Fábio Andrijauskas Universidade São Francisco
  • Marcelo Augusto Gonçalves Bardi Universidade São Francisco
  • Daisy Machado Universidade São Francisco
  • Priscilla Perla Tartarotti von Zuben Campos Universidade São Francisco
  • Cristina Aparecida Medeiros Nunes da Silva Universidade São Francisco
  • Júlia da Silva Moraes Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.24933/rep.v6i2.279

Keywords:

Ensino Superior. Formação docente. Processo de ensino e aprendizagem.

Abstract

Perspective, which meets the demands of the contemporary world based on institutional and organizational aspirations, is a relevant and exciting challenge. This experience report aims to share the results of a successful practice aimed at teacher training by implementing an institutional project called Programa CHAVE at Universidade São Francisco. The study involved retrospective research and document analysis, with a quantitative survey and descriptive statistics. Data were collected between the years 2016 to 2022 through a specialized system that made it possible to monitor the training of all USF employees. From the results obtained, it was possible to observe that the conception and structuring of the internal training program reached rates above 100% of engagement of professors and technical-administrative staff in the first year of existence (2019) when compared to isolated activities and initiatives carried out for the same purpose in periods before 2019. This finding highlights the importance that the institutional recognition of the CHAVE Program caused in attracting the target audience and expanding engagement and participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREASSA JUNIOR, G.; FINCK, N.L.; LOZZA, S.I.; Prates, S.C. (Org.). Aprendizagem Ativa: Métodos e Desafios na Educação Superior. 1ed.Curitiba: Editora Íthala, 2019, p. 169-186.

BRASIL. Diário Oficial da União. Ministério da Educação/Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 04 mar. 2022.

FERREIRA, L. F. S.; SILVA, V. M. C. B.; MELO, K. E. da S.; PEIXOTO, A. C. B. Considerações sobre a formação docente para atuar online nos tempos da pandemia de COVID-19. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–20, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24761. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24761. Acesso em: 4 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24761

FONTELLES, M. J. et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista paraense de medicina, v. 23, n. 3, p. 1-8, 2009.

GARZON ARTACHO, E. et al. Teacher training in lifelong learning—The importance of digital competence in the encouragement of teaching innovation. Sustainability, v. 12, n. 7, p. 2852, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/su12072852

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação superior 2017. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://portal.inep.gob.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 04 mar. 2022.

KANWAR, A.; BALASUBRAMANIAN, K.; CARR, A. Changing the TVET paradigm: new models for lifelong learning. International Journal of Training Research, v. 17, n. sup1, p. 54-68, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/14480220.2019.1629722

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de Metodologia Científica. 9a ed. São Paulo, SP: Atlas, 2021, 368p.

LORENZI, D.; TESCAROLLO, I. L.; ANTÔNIO, M.A. Formação continuada docente no Ensino Superior: uma perspectiva sistêmica e disruptiva. Rev. Educ., Brasília, ano 43, n. 162, p. 174-193, jun./set. 2020.

MODELSKI, D; AZEREDO, I.; GIRAFFA, L. Formação docente, práticas pedagógicas e tecnologias digitais: reflexões ainda necessárias. REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 116–133, 2018. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/678 . Acesso em: 28 mar. 2023.

TARDIF, M; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

TESCAROLLO, I.L.; BARDI, M. A. G. Aprendizagem ativa: trajetórias para inovação no ensino em saúde. In: ANDREASSA JUNIOR, G.; FINCK, N.L.; LOZZA, S.I.; Prates, S.C. (Org.). Aprendizagem Ativa: Métodos e Desafios na Educação Superior. 1ed.Curitiba: Editora Íthala, 2019, p. 169-186.

USF. Universidade São Francisco. Relatório de Sustentabilidade 2020. EDUCAÇÃO E PANDEMIA: ressignificando as práticas educativas. 2020. Disponível em: https://issuu.com/grupobj/docs/relatorio_usf_social_2020/81?fr=sNzZhMjQwNDIzNTA. Acesso em: 4 mar. 2022.

Published

2023-04-24

How to Cite

Lorenzi, D. G., Tescarollo, I. L., Aparecida Antônio, M., Cavalaro, F., Bernardo, R., Andrijauskas, F., Gonçalves Bardi, M. A., Machado, D., Perla Tartarotti von Zuben Campos, P., Medeiros Nunes da Silva, C. A., & da Silva Moraes, J. (2023). SUCCESSFUL PRACTICE IN PROFESSOR TRAINING: EXPERIENCE OF THE CHAVE PROGRAM AT UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO. Revista Ensaios Pioneiros, 6(2). https://doi.org/10.24933/rep.v6i2.279

Issue

Section

EDUCATION AND TEACHING