Powering manager training: the strategic use of the reflexive academic portfolio in a higher education institution
DOI:
https://doi.org/10.24933/rep.v8i1.307Keywords:
Educación de postgrado, Educación continuada, educación superiorAbstract
The reflective portfolio is a tool that takes into account the individual characteristics of students, promoting competencies such as autonomy, responsibility, creativity, and self-critique, while serving as an alternative assessment method, giving meaning and significance to the teaching and learning process. This article reports on the experience of using the portfolio in the MBA program in Educational Planning and Management, exploring its formative role in the field of education. The research adopted a qualitative and exploratory approach, seeking to answer the following question: how to encourage students to produce meaning and significance about their learning experiences? Among the results, it was observed that as students recorded their experiences and reflected on them, they gained a comprehensive understanding of the course, integrating new concepts and practices learned in postgraduate studies through their productions and sharing of them. The reports indicated that the use of the portfolio, in addition to promoting the integration of knowledge, fosters the growth of students, both individually and collectively. The portfolio proved to be effective not only as an assessment tool but also as a facilitator of the teaching and learning process. Furthermore, it allowed for innovations in MBA education for managers working in educational planning and management, as well as related fields, expanding perspectives and opportunities in the academic environment. Students' testimonials and work highlighted keywords such as experience, practice, planning, improvement, possibilities, and knowledge. In conclusion, the use of the portfolio is positive, demonstrating that it is a tool that promotes the development of competencies and skills for professionals in the field of education.
Downloads
References
CESÁRIO, J. B. et al. Portfólio reflexivo como estratégia de avaliação formativa. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 30, n. 1, p. 356-364, jan./mar. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.18471/rbe.v1i1.14500. DOI: https://doi.org/10.18471/rbe.v1i1.14500
COELHO, M. A. V. M. Grupos colaborativos na formação de professores: uma revisão sistemática de trabalhos brasileiros. Zetetiké, v. 25, n. 2, p. 345-361, 2017. Disponível em bit.ly/45XLBL2. Acesso em: 05 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/zet.v25i2.8647600
FERREIRA, M. V. A.; SERRA, F. A. R.; FERREIRA, M. P.; SANTOS, N. D. Planejamento estratégico participativo em uma instituição de ensino superior (IES) comunitária. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, v. 3, n. 1, p. 28-52, 2010. Disponível em bit.ly/3Pa9Yzf. Acesso em 04 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.19177/reen.v3e1201028-52
HEIL, G. P.; LAUX, R. O. Planejamento e gestão estratégica nas IES comunitárias. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 10, n. 1, p. 115-133, 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2017v10n2p115
MARIN, M. J. S. et al. O uso do portfólio reflexivo no curso de medicina: percepção dos estudantes. Rev. Bras. Educ. Med. v.34, n.2, p.191-8, 2010. Disponível em: nvnwww.scielo.br/pdf/rbem/v34n2/a02v34n2. Acesso em: 02 jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000200002
UNIVERSIDADE SÃO FRANCISCO. MBA em Gestão Educacional realiza o workshop sobre vivências e experiências na construção do portfólio. abr 2022. Disponível em bit.ly/3X6qORl. Acesso em 10 de mar de 2023.
OLIVEIRA, M. L.; SABÓIA-MORAIS, S. M. T. O emprego do humor em sala de aula e seu papel como recurso facilitador e motivador da aprendizagem. III Encontro estadual de didática e prática de ensino, p. 1-8, 2009. Disponível em: bit.ly/3MTPN5I
OLIVO, V. F. Significando a construção do portfólio reflexivo. Residência Multiprofissional Integrada – UFSM, 2020. Disponível em https://www. ufsm.br/app/uploads/sites/607/2020/03/Portf%C3%B3lio-DiretrizesPedag%C3%B3gicas.pdf . Acesso em 05 de mar de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 teste
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).