ANÁLISE DA QUALIDADE DE MEDICAMENTO À BASE DE CLORETO DE SÓDIO:
QUALITY ANALYSIS OF SODIUM CHLORIDE DRUG: PROPOSAL FOR PRACTICAL CLASSES ON PHYSICOCHEMICAL QUALITY CONTROL
DOI:
https://doi.org/10.24933/rep.v6i2.278Keywords:
Pharmacy, Quality control, Teaching methods, Sodium chlorideAbstract
This work proposed the use of an active methodology based on the Teaching-Learning Sequences to research the quality of liquid pharmaceutical forms based on sodium chloride, a subject that is part of the syllabus of the curricular component of physical-chemical quality control. It also promoted specific competences foreseen in the DCN of pharmacy courses. The proposal was structured by didactic and experimental planning. In the didactic planning, the 5E method was used, which involved five stages: engagement; exploration; explanation; elaboration; and evaluation. For the experimental planning, procedures described in the Brazilian Pharmacopoeia for determining the quality of sodium chloride solutions were adopted. Tests were carried out to determine the appearance, identity, density, volume, pH and content, correlating the results with other areas of knowledge. The teams were able to analyze medications and certify their quality. It was possible to verify that the adopted strategy allowed autonomy and motivation on the part of the students. Active methodologies with SEA and 5E are presented as a methodological resource of great importance for the planning of didactic models in higher education.
Downloads
References
ALLEN JR, L.V.; POPOVICH, N.G.; ANSEL, H.C. Formas Farmacêuticas e Sistemas de Liberação de Fármacos-9. Artmed Editora, 2013.
ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Anvisa suspende lote de solução de cloreto de sódio injetável. Notícias. 2015.
ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Anvisa suspende cloreto de sódio da Eurofarma. 2018. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/02/2018&jornal=515&pagina=51&totalArquivos=96. Acesso em: 12 mar. 2022.
ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Suspenso lote de solução de cloreto de sódio da Equiplex. Notícias. 2016.
BACCAN, N.; ANDRADE, J.C.; GODINHO, O. E. S.; BARONE, J. C. Química Analítica Quantitativa Elementar. 3 ed. Campinas: Ed. Unicamp, 2001.
BARDI, M.A.; TESCAROLLO, I.L. Aprendizagem ativa: trajetórias para inovação no ensino em saúde. In: ANDREASSA JUNIOR, Gilberto et al. (org.). Aprendizagem ativa: métodos e desafios na educação superior. Curitiba: Editora Íthala, 2019. p. 169-186.
BRASIL. Agencia Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução RDC Nº 658, de 30 de março de 2022a. Dispõe sobre as Diretrizes Gerais de Boas Práticas de Fabricação de Medicamentos. Brasília (DF): Diário Oficial da União, 2022. Disponível em: https://in.gov.br/web/dou/-/resolucao-rdc-n-658-de-30-de-marco-de-2022-389846242. Acessado em: 12 de fev. 2022.
BRASIL. ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução De Diretoria Colegiada - RDC Nº 390, de 26 de maio de 2020. Estabelece critérios, requisitos e procedimentos para o funcionamento, a habilitação na Reblas e o credenciamento de laboratórios analíticos que realizam análises em produtos sujeitos ao regime de vigilância sanitária e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2020.
BRASIL. Farmacopeia Brasileira. 6.ed. Volume 1. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Brasília: Anvisa. 2019b.
BRASIL. Farmacopeia Brasileira. 6.ed. Volume 2. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Brasília: Anvisa. 2019a.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 6, de 19 de outubro de 2017. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Ciência, Tecnologia, Inovação e Insumos Estratégicos em Saúde. Departamento de Assistência Farmacêutica e Insumos Estratégicos. Relação Nacional de Medicamentos Essenciais RENAME 2022. Brasília: Ministério da Saúde, 2022b.
BYBEE, R.W. et al. The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, v. 5, p. 88-98, 2006.
BYBEE, R.W. Using the BSCS 5E instructional model to introduce STEM disciplines. Science and Children, v. 56, n. 6, p. 8-12, 2019. DOI: https://doi.org/10.2505/4/sc19_056_06_8
DIAS, I.L.T. et al. Estratégias de ensino em farmácia. Integração desenvolvimento farmacotécnico e análise da qualidade. Infarma - Ciências Farmacêuticas, [S.l.], v. 21, n. 1/2, p. 56-59, jan. 2013. ISSN 2318-9312. Disponível em: <https://revistas.cff.org.br/?journal=infarma&page=article&op=view&path%5B%5D=174&path%5B%5D=164>. Acesso em: 12 mar. 2022.
GIL, E. S. et al. Controle físico-químico de qualidade de medicamentos. São Paulo: Pharmabooks, v. 46, p. 103-104, 2007.
HILAL-DANDAN, R.; BRUNTON, L. Manual de farmacologia e terapêutica de Goodman & Gilman. AMGH Editora, 2015.
ORDONES, D.S.; CAMARGO, R.L.; TESCAROLLO, I.L. Aspectos relevantes na determinação da uniformidade de doses unitárias de comprimidos de captopril. Revista Multidisciplinar da Saúde, v. 4, n. 8, p. 2-19, 2012.
RUIZ-MARTÍN, H.; BYBEE, R.W. The cognitive principles of learning underlying the 5E Model of Instruction. International Journal of STEM Education, v. 9, n. 1, p. 21, 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s40594-022-00337-z
SILVA, L.F et al. Sequência de ensino-aprendizagem em Farmácia: metodologia ativa com o tema perfume. Revista Ensaios Pioneiros, v. 2, n. 1, p. 47-60, 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/rep.v2i1.153
SKOOG, D. A.; WEST, D. M.; HOLLER, F. J.; CROUCH, S. R. Fundamentos de Química Analítica. Tradução da 8 ed. americana. São Paulo: Ed. Thomson, 2007.
TESCAROLLO, I.L.; SILVA, E.M. Avaliação da qualidade de soluções orais de paracetamol. Revista Ensaios Pioneiros, v. 3, n. 1, p. 28–36, 2020. DOI: 10.24933/rep.v3i1.189. Disponível em: https://ensaiospioneiros.usf.edu.br/ensaios/article/view/189. Acesso em: 15 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.24933/rep.v3i1.189
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 teste
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).